Досконалий Бізнес
Автор: Річард Рассел (Richard Russell)
Оригінал статті: The Perfect Business
Переклад українською мовою: Wilson Payne
О, досконалість! Дивно, але найпопулярніший, найчастіше запитуваний, а також найбільш широко цитований матеріал, який я коли-небудь написав не про фондовий ринок — про бізнес, а конкретно про те, що я теоретично називаю "ідеальним бізнесом". Я вперше опублікував цей твір на початку 1970-х років. Повторив це в Листі 881, а потім знову в Листі 982. Я додавав кілька думок у кожному наступному виданні. Але рідко який місяць проходить без того, щоб я не отримав запиту від читачів або з якогось видання чи корпорації про перевидання "ідеального бізнесу". Так ось він знову — з кількома додатковими зауваженнями.
Одного разу я запитав друга, відомого в Нью-Йорку корпоративного юриста: "Дейв, що було найкращим бізнесом, який тобі коли-небудь траплявся в твоєму багаторічному досвіді?" Не довго думаючи, Дейв відповів: "У мене є клієнт, чиїм єдиним бізнесом є виробництво хімікату, який має критичне значення при створенні синтетичного каучуку. Ця хімічна речовина використовується у виробництві в дуже малих кількостях, але вона абсолютно необхідна і може застосовуватись лише в супер-рафінованому вигляді".
"Мій клієнт — єдиний, хто виробляє цю речовину. Тому він володіє абсолютною монополією, оскільки цей хімікат надзвичайно складний у виготовленні та рідко вживаний, щоб виправдати конкуренцію для іншої компанії. Крім того, оскільки компанії з виробництва гуми потребують досить невеликої кількості хімікату, їх не особливо хвилює ціна — доки це відповідає їх дуже специфічним вимогам. Мій клієнт — мультимільйонер, а його бізнес — найкращий, з яким я коли-небудь стикався". Я був зачарований історією юриста і ніколи не забував її.
Коли я був молодим і тільки-но закінчив коледж, мій батько дав мені кілька порад. У тата був великий досвід: він був у газетному бізнесі; він був помічником пана Сема Блумінгдейла (з Універмагу Блумінгдейла); він був у будівництві (інженером-будівельником); а також він був експертом в області управління нерухомістю.
Ось те, що мій тато сказав мені: "Річарде, не лізь у роздрібну торгівлю. Час тягнутиметься занадто довго і ти матимеш справу з кожною проклятою цифрою в світі. Тримайся подалі від нерухомості; коли прийдуть важкі часи, нерухомість дійде до мертвої точки, а потім зруйнується. Крім того, нерухомість є неліквідною. Коли настане крах, ти не зможеш вийти з неї. Йди у виробництво; зроби щось, що люди зможуть використати. І створи щось, що можна продати світові. Але Річарде, мій хлопчику, якщо ти справді хочеш заробити серйозні гроші, йди в фінансовий бізнес. Він чистий, ти можеш використовувати свій розум, ти можеш позбутися своїх запасів та своїх помилок за 30 секунд і твій продукт, гроші, ніколи не вийде з моди".
Досить вже про мудрість мого батька (який був помітно зіпсований Великою Депресією). Але тато був дуже мудрою людиною. Зі свого боку, я займався рядом підприємств — від текстильного дизайну до реклами, та від книговидання і власника нічного клубу до інвестиційного консалтингу.
Кажуть, що кожен бізнес потребує (1) мрійника, (2) бізнесмена, і (3) S.O.B. (ймовірніше всього, автор має на увазі вираз Son of a bitch — прим. пер.) Ну, я не певен на рахунок третього номеру, але в найбільш успішних підприємствах він є, або досить часто вони, здається, поєднують другий і третій номери.
Білл Гейтс відомий як "найбагатша людина Америки". Хуліган Біллі. Але чи знаєте ви, що було його найбільшим успіхом? Коли Гейтс укладав угоду з IBM, Блакитний Гігант потребував операційної системи для свого комп'ютера. У Гейтса її не було, але він знав, де її знайти. У маленькій фірмі в Сіетлі. Гейтс купив систему всього за 50 тисяч доларів та представив її в IBM. Так було покладено початок могутності компанії Microsoft.
Урок: недостатньо мати продукт, ви повинні знати і розуміти свій ринок. У Гейтса не було продукту, але він знав ринок — і він знав, де купувати товар.
Mac, безумовно, був кращим продуктом Apple. Але Apple зробили величезну помилку. Вони відмовили іншим виробникам ПК в ліцензії на використання операційної системи Mac'а. Якби вони не зробили цього, сьогодні Apple була б на місці Microsoft, а Гейтс і далі намагався б вийти на ринок з чимось корисним (правда в тому, що Microsoft завжди була наслідувачем та чудовим маркетологом, а не інноватором). "Знайди потребу та задовольни її" каже старе прислів'я. Можливо, сьогодні його треба змінити на "вигадай потребу та задовольни її". Це те, що сталося в світі комп'ютерів. І це буде відбуватися знову і знову.
Гаразд, давайте повернемося в чудовий світ досконалості. Я витратив багато часу та роздумів на розробку критеріїв того, що я називаю ідеальним бізнесом. Зараз очевидно, що ідеального бізнесу не існує та, напевно, ніколи не буде. Але якщо ви збираєтесь почати бізнес чи приєднатися до чужого, або якщо ви хочете купити бізнес, наступний список може вам допомогти. Чим більшій кількості цих критеріїв відповідає ваш новий бізнес чи нова робота, тим краще для вас.
(1) Ідеальний бізнес продає в усьому світі, а не в одному районі чи навіть в одному місті чи державі. Іншими словами, він має необмежений глобальний ринок (а сьогодні це більш важливо, ніж будь-коли, тому що світові ринки зараз настільки відкриті, як ніколи раніше в моєму житті). До речі, скільки ви бачили магазинів роздрібної торгівлі, справи яких йшли добре протягом багатьох років — а потім поблизу відкривався ще більший та кращий і першому магазину наставав капут.
(2) Ідеальний бізнес пропонує продукт, який користується "нееластичним" попитом. Нееластичність наявна у продукті, в якому люди мають потребу або бажання майже незалежно від ціни.
(3) Ідеальний бізнес продає продукт, який не можна легко замінити або скопіювати. Це означає, що продукт є оригінальним або, принаймні, це те, що можна захистити авторським правом чи запатентувати.
(4) Ідеальний бізнес вимагає мінімальних трудових затрат (чим менше персоналу, тим краще). Сьогодні прикладом цього є гучно обговорювані "віртуальні корпорації". Віртуальна корпорація може складатися з кабінету та трьох керівників, де буквально все виробництво та послуги віддані на відкуп іншим компаніям.
(5) Ідеальний бізнес має низькі накладні витрати. Він не потребує дорогого розташування; йому не потрібно багато електроенергії, реклами, юридичних консультацій, високооплачуваних працівників, великих складів та ін.
(6) Ідеальний бізнес не вимагає великих грошових вкладень чи великих інвестицій в обладнання. Іншими словами, він не зв'язує ваш капітал (до речі, одна з основних причин невдачі нових підприємств — недостатня капіталізація).
(7) Ідеальний бізнес користується розрахунками в готівці. Іншими словами, він не зв'язує ваш капітал тривалими або складними умовами кредитування.
(8) Ідеальний бізнес є відносно вільним від будь-яких видів державних і галузевих нормативних документів та обмежень (і якщо ви зараз у власному бізнесі, ви напевно знаєте, що я маю на увазі).
(9) Ідеальний бізнес — портативний або є легко переміщуваним. Це означає, що ви можете забрати свій бізнес (і себе) куди завгодно — в Неваду, Флориду, Техас, Вашингтон, Південну Дакоту (в жодному з них немає податку на прибуток) або слухайте, можливо, навіть в Монте-Карло або у Швейцарію, чи на південь Франції.
(10) Це ключовий момент, який часто випускають з поля зору; ідеальний бізнес задовольняє ваші інтелектуальні (і часто емоційні) потреби. Немає нічого кращого, ніж захоплюватись тим, що ти робиш. Коли це станеться, ви не працюватимете, а веселитиметесь. (але з роками це все одно набридає — прим. пер.)
(11) Ідеальний бізнес залишає вам вільний час. Іншими словами, він не потребує вашої праці та уваги 12, 16 або 18 годин на добу.
(12) Супер-важливо: ідеальний бізнес — той, в якому ваш дохід не обмежується вашим особистим результатом (юристи і лікарі мають цю проблему). Ні, в ідеальному бізнесі можна продати десятку тисяч клієнтів так само легко, як і одному (наприклад, у видавничому бізнесі).
Оце і все. Якщо ви використаєте цей список, це може допомогти вам прорватися через багато дурості, лицемірства, бажань і мрій щодо того, що ви шукаєте в житті та в своїй роботі. Ніхто з нас не володіє і не працює в ідеальному бізнесі. Але це допоможе зрозуміти, що саме ми шукаємо і з чим маємо справу. Як колись сказав мій приятель: "я не можу нести яйця і не вмію куховарити, але я знаю, який вигляд та смак у чудового омлета".